Is Fare Freeze a good thing?

Should transit users be happy about the announcement of the Fare Freeze?

 

OC Transpo fare freeze extended again

 

Well no, actually.

Even though the headline on this article seems to suggest that riders have somehow earned a reprieve from the expected fare hike that was due in April 2020, that’s not entirely accurate. What is being reported is that the decision to raise fares is being transferred to City manager Steve Kanellakos and transit general manager John Manconi who “will determine whether standards are being met.”

This news fills me with dread.

The Transit Commission is abdicating its responsibility for fares. It is passing the buck to unelected officials who cannot be held responsible by the public.

 

Accountability requires the following:

  1. Standards. The public needs to know what service standards will need to be met before Kanellakos and Manconi raise fares. Are the benchmarks anything that transit riders care about? Are they measurable?
  2. Who is responsible? In this case, the Transit Commission should be responsible for making such decisions, not unelected city officials.
  3. Consequences. The Transit Commission is abdicating its responsibility because they know that raising fares will be unpopular and they want to wash their hands of the issue. The public can vote OUT politicians who continue to advocate for higher fares despite poor service. The public cannot do anything to unelected officials.

 

Our own John Redins is quoted in this article. He says (of the politicians) "They want to wipe their hands clean.”

"Nobody wants to be accountable for anything. It's frustrating for the ridership. It's frustrating for the employees that are working there."

The four groups that organized Transit Challenge 2020 are calling for a review of transit fares, keeping in mind the needs of low income riders and the imperative to combat climate change by encouraging people to take transit rather than personal vehicles.

 

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Les usagers des transports en commun doivent-ils se réjouir de l'annonce du gel des tarifs ?

OC Transpo fare freeze extended again

 

Eh bien non, en fait.

Même si le titre de cet article semble suggérer que les usagers ont en quelque sorte gagné un sursis pour la hausse des tarifs prévue pour avril 2020, ce n'est pas tout à fait exact. Ce qui est rapporté, c'est que la décision d'augmenter les tarifs est transférée au directeur municipal Steve Kanellakos et au directeur général des transports en commun John Manconi qui "détermineront si les normes sont respectées".

Cette nouvelle m'inquiète.

La Commission du transport en commun abdique sa responsabilité en matière de tarifs. Elle rejette la responsabilité sur des fonctionnaires non élus qui ne peuvent être tenus pour responsables par le public.

L'obligation de rendre des comptes exige ce qui suit :

  1. Des normes. Le public doit savoir quelles normes de service devront être respectées avant que Kanellakos et Manconi n'augmentent les tarifs. Les usagers des transports en commun se soucient-ils de ces normes ? Sont-ils mesurables ?
  2. Qui est responsable ? Dans ce cas, c'est la commission du transport en commun qui devrait être chargée de prendre ces décisions, et non les fonctionnaires non élus de la ville.
  3. Conséquences. La commission du transport en commun abdique sa responsabilité parce que les conseillers savent que l'augmentation des tarifs sera impopulaire et qu'ils veulent se laver les mains de cette question. Le public peut voter CONTRE les politiciens qui continuent à plaider pour des tarifs plus élevés malgré un service médiocre. Le public ne peut rien faire contre les fonctionnaires non élus.

Notre propre John Redins est cité dans cet article. Il dit (des politiciens) "They want to wipe their hands clean.”

"Nobody wants to be accountable for anything. It's frustrating for the ridership. It's frustrating for the employees that are working there."

Les quatre groupes qui ont organisé le « défiTranspo2020 » demandent une révision des tarifs de transport en commun, en gardant à l'esprit les besoins des usagers à faibles revenus et l'impératif de lutter contre le changement climatique en encourageant les gens à prendre le transport en commun plutôt que leur véhicule personnel.

 


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